<!–
WriteFlash('http://diverse.nakskov-cc.dk/#8‘);
//–>http://diverse.nakskov-cc.dk/#8

Fotos: Arne Larsen, Poul Rasmussen, Coast to Coast og Kim Schou

Coast to Coast 2008

Omkring årsskiftet 2007/2008 besluttede 4 ryttere fra NCC, at tilmelde sig ”Coast to Coast” som er et cykel-event, der arrangeres af Velo-Tours, hvor der cykles fra Atlanterhavet henover Pyrenæerne til Middelhavet. Turen arrangeres ligeledes den modsatte vej, men vi valgte turen fra Atlanterhavet fordi muligheden for at få lidt medvind er større, når man cykler mod Middelhavet.

Senere sluttede yderligere 2 NCC’ere sig til arrangementet og følgende havde så tilmeldt sig turen.

Arne Larsen, Ole Christensen (begge med for 2. gang), Tommy Jensen, Poul Rasmussen, Jørgen Jensen og Kim Schou.

Det er jo sådan, at når vi tilmelder os bestemte løb eller ture, så skal træningen henover sæsonen planlægges, så man dels kommer i den rigtige form og dels når et vist antal km. Til Cost to Coast anbefaler arrangørerne, at man min har trænet 4.000 km og gerne mere. Selve turen i Pyrenæerne er på min. 725 km og 12.000 højdemeter – fordelt over 6 dage, så det er om at være ihærdig fra starten af cykelsæsonen.

Turen

Vi tog turen til Slagelse lørdag den 16/8 2008 og nåede efter ca. 28 timer i bus frem til en lille by, St. Jean De Luz, ved Atlanterhavet, hvor selve cykelturen skulle starte mandag kl. 09.30 efter pruppefoto helt ude ved havet.

Vi var blevet delt op i 3 grupper – alt efter styrke og Tommy, Arne og Ole kørte i gruppe 2 og Jørgen, Poul og Kim i gruppe 3.

1. etape: St. Jean de Luz – Montory (oplevet af Kim Schou)

På en rigtig varm solskinsdag startede grupperne samtidig og blev op ad formiddagen delt i 3 med hver sin guide. Mona Sørensen var guide for gruppe 3 og vi kunne nyde frokosten på et aftalt sted på ruten, hvor service- og madvognen holdt klar med kaffe og en velsmurt baguette med tun. (Rigtig god frokostordning). Vi kunne så have ekstra tøj mv. med i ”servicevognen”.

Efter frokosten kørte vi videre til dagens stigning (med for første gang i Coast to Coast sammenhæng). Vi kørte opad veje som var smalle – men med utrolig flot udsigt og rigtig skarpe stigninger, hvor flere ryttere i alle grupperne måtte af og strække benene lidt ud. Temperaturen var visse steder over 40 grader, så det var en varm eftermiddag.

De hurtigste ryttere i gruppe 3 denne eftermiddag (alle NCC’ere var med her) kørte med det første hold hjem til hotellet, hvor vi mødte køer og heste samt geder på nedkørslen mod vort hotel i Montory.

Denne første dag kørte gruppe 3 ialt 132 km og 1.850 højdemeter.

2. etape : Montory – Argeles-Gazost (af Poul Rasmussen)

Guiderne havde aftenen før dagens etape besluttet at gruppe 3 skulle køre uden om dagens første bjerg Col de Marie-Blanque, 1.035m pga. den hårde medfart, som især en del af denne gruppe var udsat for dagen før.

Hvis vi af den grund havde regnet med en flad strækning, blev vi overraskede. Allerede fra hotellet startede vi ud med en god stigning og sådan fortsatte det op og ned hele formiddagen i et dejligt frodigt landskab indtil vi nåede byen Laruns, hvor der var middagspause. Følgebilen med Arne og Hanne var som sædvanlig på pletten med sandwiches og kaffe. Efter at have fyldt flaskerne og taget de ting vi ville have fra vores poser kørte vi mod dagens første bjerg – Col d`Aubisque 1709 m og en gennemsnitlig stigning på 7,6%. Opkørslen på 18 km var ikke så hård i starten, men efter at have kørt igennem byen Gourrette begyndte den at vise tænder med stykker op til 16%. Vi kom også op i skyerne med meget høj luftfugtighed, der mindede om støvregn. Efter at have nydt en kop kaffe i restauranten på toppen, var det tid til at klæde sig på til nedturen i regnvejret ( regnjakke, lange ben vinterhandsker mm. ) Fra Aubisque er der en nedkørsel på 7 km inden en kort stigning op til Col du Soulor 1.474m. Det siges, at den udsigt der er mellem disse 2 toppe overgår alt andet i Pyrenæerne, men det skulle vi ikke opleve, vi havde nok at gøre med at bremse og holde farten nede på den våde og glatte vej, og så var jo alle køerne og hestene, som vi også skulle styre uden om. Fra Soulor er der omkring 15 km dejlig nedkørsel til Argeles-Gazost. Kim var så uheldig at punktere, da han på et tidspunkt blokerede bremsen, så der gik lidt tid før han var klar igen – noget med skift af 2 slanger, var der brugt dækjern?

Efter ankomsten til hotellet Solell Levant kørte vi hen på en service station og fik vasket cyklerne, der var godt beskidte efter det våde vejr.

Gruppe 3 kørte denne dag 105km og 2050hdm

3.etape Argeles Gazost – St. Lary (af Jørgen L. Jensen)

På vores tredje etape skulle vi over 2 af Tour de France`s mest berømte bjerge: Col de Tourmalet

(2.115 m ) og videre frem mod Col dÀspin (1.489 m ). Bare tanken kunne give bly i benene.

Efter regnvejret dagen før var vi lidt spændte, da vi stillede til start.

Heldigvis var det tørt med enkelte blå huller i skyerne.

Vi havde 19 km. frem til opkørslen til Tourmalet og pludselig startede opkørslen. Pulsen røg i vejret og vi var hurtigt spredt på bjerget. Der ventede 18 km. opad, så det var bare om at finde rette tråd og håbe det holdt hele vejen op. Toppen var på et tidspunkt væk i skyer, men da den dukkede op, var det godt, der ikke var nogle, der ikke havde hørt mumlen om ”….det gør jeg aldrig mere.”

Skiltet med 2115m blev passeret! Vi strålede om kap med solen og en fantastisk udsigt.

Vi besøgte den lille ”kro”, hvor cyklerne fra de første Tour de France – løb var udstillet. Kunne man virkelig cykle op på dem?

Hjemturen ventede med nedkørsel og det var ikke lige her man skulle køre ud over siden.

En enkelt ” lille ” top , Col dÀspin, ”fløj” vi henover på vej til hotellet i St.Lary Soulan. Vi havde klaret endnu et berømt bjerg.

P.S.: En tak til hele holdet og især til Ole, Tommy, Kim, Poul og Arne for et dejligt sammenhold.

( Skal vi af sted igen? Vi mangler et par bjerge. )

4. etape : 105 km fra St. Lary Soulan til St. Gaudens (af Tommy Jensen)

Efter overnatning på Hotel Pons le Dahu, (et hyggeligt hotel i en ligeså hyggelig by) et godt morgen måltid samt pakning af bus går turen videre fra St. Lary Soulan til St. Gaudens 105 km og tre bjergtoppe.

Dagens etape starter med en opkørsel ca. 500 m fra hotellet, Col Val Louron Azet 1580 m.o.h. 8,3% i gennemsnit, 7,47 km. 620 h.m. Denne stigning indgik i Tour de France i bl.a. 2005. På vej op af stigningen er der en meget flot udsigt over byen St. Lary Soulan hvor vi havde overnattet.

I modsætning til andre dage tillod vejret at få det fulde udbytte af udsigten med sol og blå himmel. Umiddelbart efter nedkørslen fra Col Val Louron Azet begynder opkørslen til Col de Peyresourde 1569 m.o.h. 7,6% i gennemsnit, 8,3 km 629 h.m. Col de Peyresourde har indgået Tour de France utallige gange første gang i 1910 og senest her i 2008. Dagens sidste stigning Port de Balés 1755 m.o.h. 5,7 % i gennemsnit, 19,66 km 1125 h.m. blev en hård stigning dels pga. længden og dels pga. varmen, omkring 40 grader. Dagens etape slutter i St. Gaudens med efterfølgende indkvartering, aftensmad og overnatning på Hotel Commerce Ponsole.

For mig personligt har det været en meget stor cykel oplevelse som jeg sent vil glemme. Turen har været meget vel tilrettelagt, bus, hoteller, mad, service på ruterne, osv. har været på plads hver dag.

5. etape: St. Gaudens – Foix (af Arne Larsen)

Da vi stod op og var næsten friske til dagens etape, var vejret bestemt ikke som dagen før. Det tordnede med kraftig regn. Vi snakkede lidt om det ville blive ved, eller om dagens etape ville blive aflyst.

Vi gik ned for at få noget morgenmad. Der gik ikke lang tid inden Jens kom og aflyste dagens tur. Øv, øv, han fortalte, at de havde tjekket vejret på to forskellige franske vejrudsigter, de sagde begge regn hele dagen! Vi skulle derfor pakke bussen og køre med bus til hotellet i Foix. Der er jo ikke ret mange af os der kan lide at cykle i regnvejr, og bestemt ikke i bjerge, hvor det bliver mere koldt jo højre vi kommer op, samtidig med at man ikke kan se så meget andet end tåge, så det var nok en klog beslutning.

Inden vi havde pakket bussen og var klar til afgang, var det begyndt at klare op. I bussen så alt pludselig mere lyst ud, selvom vi stadig, kunne se de tunge og mørke skyer hænge over de bjerge, vi skulle have kørt over.

Guiden Michael Elmstrøm fortalte undervejs i bussen, at hvis vejret holdt tørt, når vi kom til Foix. Kunne vi cykle en rundtur på 73 km omkring Foix, over 2 bjerge. Efter vi havde fået frokost og nogle havde fået udleveret værelse, stillede 30 op til turen. Det gik stille og roligt ud til den første stigning i samlet flok. Stigningen op til Col de Port er en jævn og god stigning op til 1280m. På vej op fik jeg lidt fin regn, men pyt.

Da jeg nåede toppen var der koldt, så efter der var kommet 12-14 op i alt, blev vi sendt sammen med Michael ned af bjerget ca. 5 km i tåge og regn. Derefter kom vi til den sidste stigning der var 3 km, i vejsiden stod et skilt der viste 18 % over et stykke. Det var en meget smal vej, der steg meget kraftigt hele vejen op. Da alle var kommet op, ventede en meget kold, tåget og våd nedkørsel til Foix. Vi kom til hotellet på samme tid, som det andet hold ,der var kørt tilbage af samme vej, som de var kørt op af til Col de Port p.g.a. det var begyndt at regne på toppen da de kom op. Efter middagen var den kolde eftermiddag næsten glemt, men vi fik alle oplevet ,hvor koldt det er i bjergerne, når det regner. Så dagens beslutning om at aflyse ca. 130 km var klog nok.

6. etape: Aix les Thermes – Port la Nouvelle (af Ole Christensen)

Vi stod op kl. 06.30 med forventninger om, at dagen skulle blive den med flest kilometer, nemlig 168 og indeholde 2.500 højdemeter, hvoraf det højeste bjerg hed Col de Pailheres med en højde på 2001 meter.

Men desværre blev det ikke som programmet forelå. – På grund af regn og dis blev turen lagt om. Vi startede med bus til modsatte side af Col de Pailheres, hvor vi så cyklede de ”sidste” 110 km til Middelhavet.

Ruten bestod nu af et kuperet terræn med højeste bjerg Col du Paradis på 622 meter. Vejret var blevet bedre og vi kørte i dejligt solskin.

På trods af 4 punkteringer og omlagt rute var humøret højt, da vi nåede frem til Port la Nouvelle, hvor flere hoppede i Middelhavet iført cykeltøj.

Alle vel i mål, og så blev der serveret champagne, rødvin, øl og kage.

Derefter blev cyklerne pakket sammen i cykeltraileren og vi blev kørt til et motorvejshotel for at spise og overnatte, inden turen gik hjemover næste morgen.

Turen kræver god grundtræning (jf. Velo Tours, min. 4.000 km.), men kan varmt anbefales.

For oplevelserne stod: Arne, Ole, Tommy, Jørgen Poul og Kim